Autor: Tadeusz (213.25.39.---)
Data: 2003-07-02 09:25
W tym pytaniu przejawia się wielkie nieuporządkowanie.
Nie jest to jeszcze złe, dopóki istnieje dobra wola. Gdy jej brakuje, wszystko na nic się nie zda.
Mówi głupi w swoim sercu: Nie ma Boga. Oni są zepsuci, ohydne rzeczy popełniają, nie ma takiego, co dobrze czyni.
(Ks.Psalmów 53:2)
Sprawdzianem woli są słowa wypowiedziane przez Chrystusa:
Jn 10:25-38
25. Rzekł do nich Jezus: Powiedziałem wam, a nie wierzycie. Czyny, których dokonuję w imię mojego Ojca, świadczą o Mnie.
26. Ale wy nie wierzycie, bo nie jesteście z moich owiec.
27. Moje owce słuchają mego głosu, a Ja znam je. Idą one za Mną
28. i Ja daję im życie wieczne. Nie zginą one na wieki i nikt nie wyrwie ich z mojej ręki.
29. Ojciec mój, który Mi je dał, jest większy od wszystkich. I nikt nie może ich wyrwać z ręki mego Ojca.
30. Ja i Ojciec jedno jesteśmy.
31. I znowu Żydzi porwali kamienie, aby Go ukamienować.
32. Odpowiedział im Jezus: Ukazałem wam wiele dobrych czynów pochodzących od Ojca. Za który z tych czynów chcecie Mnie ukamienować?
33. Odpowiedzieli Mu Żydzi: Nie chcemy Cię kamienować za dobry czyn, ale za bluźnierstwo, za to, że Ty będąc człowiekiem uważasz siebie za Boga.
34. Odpowiedział im Jezus: Czyż nie napisano w waszym Prawie: Ja rzekłem: Bogami jesteście?
35. Jeżeli /Pismo/ nazywa bogami tych, do których skierowano słowo Boże - a Pisma nie można odrzucić
36. to jakżeż wy o Tym, którego Ojciec poświęcił i posłał na świat, mówicie: Bluźnisz, dlatego że powiedziałem: Jestem Synem Bożym?
37. Jeżeli nie dokonuję dzieł mojego Ojca, to Mi nie wierzcie.
38. Jeżeli jednak dokonuję, to choćbyście Mnie nie wierzyli, wierzcie moim dziełom, abyście poznali i wiedzieli, że Ojciec jest we Mnie, a Ja w Ojcu.
(BT)
Jeżeli jednak mamy dobrą wolę poznania Prawdy, Ona sama pozwoli się odnaleźć:
Odpowiedział mu Jezus: Ja jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie.
(Ew.Jana 14:6)
Tu powtarzam za św. Tomaszem:
Istnienia Boga nie poznajemy ani przez bezpośredni ogląd, ani na mocy dowodu a priori, lecz jedynie a posteriori, tj. z rzeczy, które są stworzone, posługując się dowodem, wznoszącym się ze skutków do przyczyny, mianowicie:
1. Z rzeczy, znajdujących się w ruchu i nie mogących mieć w sobie całkowitej przyczyny ruchu, do pierwszego nieruchomego poruszyciela;
2. Z pochodzenia rzeczy, wchodzących w skład świata, od przyczyn sobie podporządkowanych, do przyczyny pierwszej, nie mającej już dalszej przyczyny;
3. Z bytów zmiennych, obojętnych na byt lub niebyt, do Bytu bezwzględnie koniecznie istniejącego;
4. Z rzeczy, które uczestniczą w mniejszym stopniu w doskonałościach bytu, życia, umysłu, więcej lub mniej bytują, żyją, umysłem pojmują, do tego, który jest najwyższym Umysłem, najwyższym Życiem, najwyższym Bytem;
5. Wreszcie z porządku, panującego we wszechświecie, do Umysłu, różnego od świata, który wszystko uporządkował, ułożył i wszystkim celowo kieruje.
W ujęciu rozumowym warto czytać „Myśli” Pascala.
Na koniec warto przypomnieć różnicę między wiedzą a wiarą.
Gdyby człowiek był równy doskonałością Bogu, wtedy wiara nie byłaby potrzebna, ani tajemnica, ale wszystko byłoby jawne.
Jest to jednak niemożliwe, ponieważ jak mówi św. Tomasz:
Za cechę metafizyczną, stanowiącą istotę Boga, uważa się słusznie tożsamość Bożej istoty z aktem samego istnienia, czyli samoistne bytowanie Boga. Stąd też wynika nieskończoność w jego doskonałości.
Wiara jest konieczna tam, dokąd nie sięga rozum.
Wiara zaś jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy.
(List do Hebrajczyków 11:1)
Bojaźń Pana jest początkiem umiłowania Go, wiara zaś początkiem zjednoczenia z Nim.
(Mądrość Syracha (w) 25:12p)
Jeżeli chodzi o pokarmy składane bożkom w ofierze, to oczywiście wszyscy posiadamy wiedzę. Lecz wiedza wbija w pychę, miłość zaś buduje.
(1 list do Koryntian 8:1)
Te pokarmy znaczą to wszystko, co sprzeciwia się drugiemu przykazaniu. Współczesny świat jest światem bożków.
Św. Jan powiada:
1 Jn 2:15-17
15. Nie miłujcie świata ani tego, co jest na świecie! Jeśli kto miłuje świat, nie ma w nim miłości Ojca.
16. Wszystko bowiem, co jest na świecie, a więc: pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pycha tego życia nie pochodzi od Ojca, lecz od świata.
17. Świat zaś przemija, a z nim jego pożądliwość; kto zaś wypełnia wolę Bożą, ten trwa na wieki.
(BT)
Wszystko bowiem, co z Boga zrodzone, zwycięża świat; tym właśnie zwycięstwem, które zwyciężyło świat, jest nasza wiara.
(1 List Jana 5:4)
Pozdrawiam.
|
|